fredag 14 december 2007

Lite jobbsaker.

På mitt jobb är det ganska många som handlar på faktura, eftersom det mest är företag som handlar där. Ungefär 80% eller någonting skulle jag kunna gissa på, förmodligen ännu mer.
Det går till så, att de kommer fram till kassan, uppger företagets telefonnummer, varpå vi slår in det i datorn och hittar deras konto, och sen slår in varorna på det kontot.
När företaget öppnar ett konto, så skriver firmatecknaren en fullmaktslista, över vilka personer som får handla på kontot.
Det händer relativt ofta, att folk kommer in och ska handla på ett visst konto, utan att de är med på fullmaktslistan (som vi såklart ser i datorn). Vid sådana situationer ska vi alltid be om "skjuta in" deras legitimation på fakturan, så att vi lätta ska kunna spåra de jävlarna om de försöker lura oss.
Uppger de dock ett namn, så tar vi oftast inte legitimation, åtminstone de inte beter sig på något märkligt sätt eller handlar för väldigt mycket pengar. Så här i skrift kan det verka jävligt korkat, men det finns faktiskt anledningar, visserligen mindre bra, men dock, men som jag inte orkar ta upp nu.
Hur som helst är det ändå jävligt sällan det går snett (vilket är en av anledningarna till att man inte orkar ta leg på alla). Ricke har t.ex. jobbat där typ ett halvår, det har hänt honom max ett par gånger.
Jag har jobbat där knappt en månad, nu har det hänt mig två gånger. Och grejen är att det inte är något speciellt slarv (förutom att jag inte kollat på deras leg) ifrån min sida, utan de har verkligen stått och uppgett falska namn för mig.
Okej, det är lite "skyll dig själv"-varning på det. MEN, nu kommer en viktig sak, ingen, verkligen ingen, kollar leg på alla kunder, speciellt inte om de står med på den fullmaktslistan. Visst, "det händer alla". Men de andra händer det typ sådär max en gång om året ungefär. På något sätt känns det jävligt typiskt mig att det händer mig två gånger på två veckor.

En jävligt märklig sak med det senaste fallet, är att han som fått fakturan ringer och säger typ att det inte är han som handlat det, utan en annan person som har jobbat på hans firma tidigare (han sa hans namn och telefonnummer också).
Är det bara jag som tycker att det är lite märkligt att man kan vara så tvärsäker?

--

En annan händelse jag stör mig lite grann på utspelade sig för nån vecka sen. Ett företag som handlar där ganska mycket, handlade en jävla massa saker den gången också. Och självklart kommer det ju alltid en jävla massa folk när typ mer än hälften av dem andra är på lunch, så det snabbt bildas köer i kassan., vilket leder till att man blir stressad.
Självklart tar alltid alla dessa kunder typ minst 3-4 varor var utan en fungerande streckkod, så man måste typ slå i en jävla katalog och slå in artikelnumret istället, vilket självklart tar ännu mer tid, vilket leder till att det typ blir längre kö, och man blir mer stressad.
Hur som helst så skulle de ha en jävla massa lampsaker, men på en lampjävel slår jag en nolla för mycket, så att det blir artikelnumret till en värmefläkt istället. Varken jag eller kunden märker detta överhuvudtaget (det finns typ sådär en höjd på 5 rutor i det kassaprogrammet vi använder, så det försvinner ändå relativt snabbt ifrån skärmen om man handlar många saker). Självklart märker kunden detta däremot när han får fakturan, och ringer såklart upp och säger att han minsann inte handlat någon värmefläkt och sånt, vilket förvisso är sant. So far, so good. Bara jag som har klantat upp mig, vilket man har rätt att göra ibland, speciellt de första veckorna.
Däremot stör jag fan mig på att den här kunden, som nu ville att allting skulle vara korrekt och jadajadajada, inte nämner att den här lampgrejen, som blev till en värmefläkt, har han däremot inte betalat för på fakturan. Det kan jag fan störa mig på alltså.

--

Nu blir det inte mer träning förrän måndag eller tisdag. Kanske, kanske lite löpning på söndag kväll, men definitivt ingenting tidigare. En hårt slag, så här i början. Får fan inte börja tappa redan, då är det jävligt illa.

--

Jag har helt tappat min fredagsmotivation. I och med att jag jobbar på lördagarna också, så känns fredagar nu mest som en lite festligare vardag. Lördagar är helt klart bättre i mina ögon i nuläget.

Inga kommentarer: