torsdag 3 januari 2008

Jag har funderat lite (jag betonar lite, jag kom på det för typ två minuter sen) på varför hela den här domedagsgrejen med växthuseffekten har övertygat typ hela västvärldens befolkning. Och visst, det kan ju vara så att alla vi är lite naiva, lättlurade och korkade att vi helt enkelt köper vad för skit som helst rakt av.
Det kan också vara så att majoriteten av västvärlden är lite småkorkade, och här har insett att det är världens chans att leka lite smarta och begåvade. Så fort mer än 3-4 människor, som inte är kritiska till den här pseudovetenskapen, träffas, så är det världens chans att vinna lättköpta "se-hur-smart-jag-är-och-nämner-det-här-med-hur-växthuseffekten-kommer-att-påverka-vår-framtid".
En annan av mina teorier är att eftersom vi är så sekulariserade, så har den klassiska djälulsbilden typ försvunnit (nej, det är inte så många i Sverige som skyller allt ont på Djävulen längre), så måste helt enkelt en "vetenskaplig" motsvarighet dyka upp. Att alla miljökatastrofer runt om i världen (ja, även jordbävningar faktiskt) kan förklaras med hjälp av att vi kör runt i stadsjeepar och dricker o-ekologisk mjölk vet ju alla numera. Och är det något fel på vädret, typ som att julen inte var vit i år heller, så kan vi skylla det på samma sak. Skulle inte förvåna mig om någon forskare någonstans har "forskat" fram ett samband mellan den eeextreeemt snabbt smältande isen vid polerna påverkar hur många som dör i obotliga sjukdomar varje år.

Dessutom är det ganska jävla svårt att övertyga någon, eftersom det inte spelar någon roll vilka argument du än må ha, du kommer definitivt bara få de extreeemt vetenskapliga svaren "jaha, tror du media hade skrivit så mycket om växthuseffekten om det inte hade varit sant?" eller "jaha, men vi får väl helt enkelt vänta och se". HEJA!

fan jag hade en monsterteori, men den har jag fan glömt bort. satan.

Jag vet inte riktigt om det har gått fram att jag är aningen kritisk till allt det här möget med växthuseffekten. Tyvärr är jag inte extremt påläst, jag orkar helt enkelt itne sätta mig och sortera ut all pseudovetenskap från den riktiga forskning som faktiskt pågår angående växthuseffekten.
Saker jag dock skulle vilja ta reda på är
  • hur utbredd åsikten att jorden skulle bli en för kall planet att bo på faktiskt var för några deccenium sen, och hur längesedan detta var. Har bara läst hänvisningar till den teorin här och där, men inget om själv teorin.
  • om nu allt tjat om att i princip alla kuststäder kommer svämma över om temperaturen höjs faktiskt stämmer, hur kommer världens inlandsklimat att förrändras då? Rimligtvis borde det ju uppstå en hel del nya platser att bo på, hur stora kommer dessa ytor vara jämfört med de ytor som blir obeboliga? Är det helt orimligt att tro att det t.o.m. kan blistörre ytor för mänskligheten att bo på? (jag vet verkligen ingenting om detta, jag bara spånar i blindo, men jag skulle vilja se lite vetenskaplig fakta på det också)
  • hur stor del av världens forskare ställer sig verkligen bakom domedagsteorierna?

pallar inte skriva mer om detta nu, gör det sen.

--

shit, har sovit typ två timmar nu på kvällen. har varit riktig ttrött ett par dagar nu. får skriva mer om det imorron eller något, om typ 2 minuter börjar Entourage.

--

jävlar vad kallt det var idag. enlgit dansbandskanalen motsvarade den skånska kylan och vinden ungefär 18 minusgrader. Det är riktigt kallt.

Inga kommentarer: