torsdag 22 januari 2009

En jobbig skada man får från mitt jobb är att man ofta börjar kallprata med kunderna. Ibland kul och man är intresserad på riktigt, i de allra flesta fall är man inte det (även om jag fortfarande kan skratta för mig själv åt ungraren som tyckte Zlatan var en överskattad diva, och som knappt pratat med mig efter att jag frågade om det inte hade någonting att göra med att den överskattade divan sköt bort Ungern från EM). För att klara sig utan att behöva tänka i de flesta fall, så kör man med "inövade" stories. Eller rättare sagt, märker man att någon historia/one-liner får kunderna att skratta till, så kör man med dem så ofta man kan (självklart förutsatt att man inte redan kört den med kunden).

Oftast bygger de på en verklig händelse, men sen får man ju krydda till den lite för att den ska bli ännu roligare.


En personlig favoritstory jag har är när det kommer in folk och börjar ställa frågor om alkomätarna och hur bra de är, och vad som gör att de kostar olika mycket (vissa kostar fan typ 150 spänn, andra går upp mot 750)


"Ja, vill man ha någonting man kan förlita sig på, och det är ju lite av poängen med att köpa en alkomätare överhuvudtaget, så ska man definitivt köpa de mer rejäla grejerna. De billigare varianterna fungerar egentligen bäst som partytrick på fester eller någonting, men kanske ingenting man ska lite på när man är tveksam för om man kan köra bil eller inte.

Jag hade faktiskt en dansk som var inne för ett tag sedan, som hade köpt en billigare variant. Han kom in på en onsdag och var sur eftersom hans alkomätare gav utslag när han blåste, och han hade fan inte druckit sa han. "Nej eller hur" tänkte jag, "alla danskar dricker ju öl hela tiden" ungeär. Så jag fick ju testa den också, och den gav fan 0.7 i utslag. Och visst, det var ju lill-lördag, men 0.7 var lite väl...

Så tyvärr, men tillförlitligheten hos de billigare varianterna tycker jag inte är tillräckligt stor. Jag undrar faktiskt varför vi ens säljer dem, men ja, det enda jag kan göra är ju att ge er min åsikt..."



(Biten med lill-lördagen byts ibland ut till "Visst, det var firmafest den helgen... men 0.7 på onsdagen...RIKTIGT så vilt var det inte")



En one-liner som brukar locka fram ett litet leende eller ett skratt är annars "OM det nu skulle vara fel..så är det hans fel" och pekar på vilken annan medarbetare som helst..



Kommer det någon kund med något klagomål, och man känner att man kan "ta ut svängarna" lite, så kör jag numera med "äsch, det skiter jag i. Jag ska ändå sluta" (det blir ännu roligare om man fortsätter nonchalera kunden några sekunder till, så att han börjar bli tveksam till om man verkligen menar det eller inte)



Ja, sjukt intressant, jag vet. Men det händer ingenting intressant i mitt liv... Tyvärr.



-------


Nu har jag suttit i tio minuter och bara rå-tänkt. Tänkt så inihelvete. Så här hårt har jag nog inte tänkt sen typ slutprovet i Fysik A eller något. Men nej, jag kan verkligen inte förstå hur folk kan påstå att Zlatan inte är en av världens fem bästa fotbollsspelare. 4 veckor kvar, sen jävlar.

Och det här snacket om att någon svensk fotbollsspelare någonsin skulle varit i närheten av den kvalitén Zlatan besitter...? Det närmsta vi kommer är Gre-No-Li, men det var en helt annan tidsålder. Skulle vi göra det förbjudna, och jämföra rakt av, så är jag helt säker på att Zlatan skulle komma ut som en brutal segrare.
Igår var han en decimeter ifrån ännu ett magiskt mål... nu fick han nöja sig med att avgöra matchen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

sen tänkte jag...alltså du behöver ju inte göra det idag.. men om du får lust.. typ imorgon eller något... att du börjar göra lite nytta

Cerdic sa...

Sjukt anonym ;)

Tilina sa...

Du e så jävla bra!! =D