fredag 18 juli 2008

Koppleri-härva på Posten!

"Riktigt jävla jobbig dag på jobb idag. Inte på så sätt att det var överdrivet stressigt och mycket att göra, även om det var en hel del att göra, utan mest för att jag var tvungen att sitta i telefon med tvåtusaneio-hundra-sextio-fyra olika människor, vars enda gemensamma nämnare var att alla jävlar jobbade någonstans på Posten.

Igår ringde nämligen någon kund, som hade beställt färg för sisådär 10 000 kronor, vilket är ganska mycket pengar, även om det är lätt att bli pengablind när man jobbar på Swedol. För två veckor sen fick han beskedet att vi skulle skicka iväg hans färg, men han hade fortfarande inte fått den. Så han ringde som sagt igår och frågade varfan de blev av, varpå vi lovade att ringa upp honom. Någonting som glömdes bort (jobbiga saker har man en tendens att skjuta upp, och sen förhoppnings glömma bort det, eller så ska det lösa sig av sig självt), varpå kunden hade ringt vår vice VD idag och klagat, som i sin tur hade ringt ner till oss och inte var så jävla glad kan vi väl säga.
Så jag och Holle började leta efter försändelsen, och skickliga som vi är lyckades vi hitta kollinumret och allt sånt mög. Gick in på Postens hemsida och skulle spåra kollit, men vi kom inte längre än att Posten hade hämtat upp det, sen var det slut i rutan.
Jag ringde ett av de 4-5 nummerna jag hittade på Postens hemsida och frågade vart vår pall blev av. Först blev jag vidarekopplad, så fick jag prata med någon tös, som letade lite, men inte kunde lösa det, och sa att hon skulle koppla mig vidare. "Jaha" tänkte jag, "fan vad det kopplas vidare..." Men detta var inte slutet, det var inte ens början på slutet...detta var, kort och gott; början. När det sedan varit tyst i luren tio minuter fick jag nog, la på luren och ringde upp samma nummer som jag ringt första gången, blev vidarekopplad till samma ställe igen, och drog samma historia en gång till. Tjejen jag pratade med sa att hon kände igen det, gick o frågade sin kollega (hon som jag pratade med tidigare) vad som hände, och sa att hennes kollega skulle ringa upp mig så fort det var löst.

10 minuter senare ringer hon upp mig, och förklarar att hon inte har lyckats lösa det, och att det lutar åt att vi får göra en reklamation. "Jaha", säger jag, "vad innebär det för mig?" (jag har aldrig någonsin gjort det tidigare nämligen). Som svar fick jag "Ja, du får ringa ditt huvudkontor, som får ringa Posten i Örebro, eftersom det är deras åkeri, och göra en reklamation". Klyddigt värre tyckte jag, och frågade varför två företag i Örebro skulle diskutera huruvida en pall ifrån Malmö kommit fram till Skövde (dit den förlorade pallen egentligen skulle skickas) eller ej, men tydligen vart det så. Det enda andra jag kunde göra, så tösen, var att kunden ringde posten i Skövde och frågade om den stod där.

Så jag ringde upp kunden, men fick samtidigt lite dålig magkänsla. "Ska kunden verkligen behöva göra merarbete för att posten fuckat upp sig?" Men som "tur" var, så svarade inte kunden, så då slapp jag det problemet.
Därefter ringde jag 118 100 och frågade efter numret till Postterminalen i Skövde. Som svar fick jag att posten bara hade ett nummer (jovisst, gå in på deras jävla hemsida så får du i alla fall 4-5 olika nummer att ringa), så hon kopplade mig till det numret. Som visade sig vara samma jävla nummer som jag ringt tidigare. Denna gången fick jag prata med en tjej som bröt på finlandssvenska. Inget ont om finlandssvenskar, men fyjävelen vad jag hatar den dialekten på otrevliga människor, på något sätt så förvärrar det hela situationen. Jag började tröttna nu, och förklarade enkelt och snabbt att jag ville ha numret till posten i Skövde. "Det går inte att ringa till Skövde" fick jag som svar. "Men vadå? Det måste ju för fan gå att ringa till någon i Skövde..?" Men nej, det gick tydligen inte, och i princip utan att jag hann säga ett ljud, så kopplade hon mig till samma jävla ställe som jag blivit kopplad när jag ringt tidigare. Nu fick jag däremot prata med en annan kille, som verkade vara lite mer kunnig. På bara ett par minuter så lyckades han få fram att pallen förmodligen stod i Skövde. Snaran börjas dra åt, tänkte jag, det pekar alltså mot Skövde.

Frågade även denna kille om jag inte kunde få numret till Skövde, men det gick tydligen inte, för att det var riktnummerstyrt. D.v.s. ringer man från Malmö, så blir man kopplad till Malmöterminalen osv. Äntligen en vettig förklaring, tänkte jag, även om systemet verkar oerhört korkat. Men jag frågade vad som hände om någon skulle säga att det låg en bomb på Postterminalen i Skövde, skulle det inte gå och kontakta dem då eller? Men jo, det skulle tydligen visst det gå, men han kunde inte koppla mig där, så han kopplade mig till någon annan, som jag då trodde skulle ha förmågan att koppla mig till detta magiska ställe vi kallar Skövde, men den tanken tyckte jag mer och mer lutade åt att vara någon sorts utopi.
Istället blev jag kopplad till någon otrevlig jävla tönt, som inte alls ville förstå hur jag menade. "Jo, vi kan koppla dig, men då måste du först göra en reklamation..."
"Jaha ja" sa jag, "men det måste ju för tusan finnas någon människa i Skövde som DU kan ringa, som kan kolla upp om min pall står där väl?"
Jodå, de hade tydligen folk som kollade upp det regelbundet. Men det skulle ta minst en vecka innan jag kunde räkna med något svar. Jag försökte förklara att jag hade en kund som väntade på varor för ungefär 10 000 kronor, och det var ganska stora summor pengar, men jag fick ungefär noll respons.
Skitsamma tänkte jag, jag gör väl den jävla reklamationen då (som jag förövrigt helt huxflux kunde göra själv, och inte alls behöva ringa huvudkontoret..)
Varpå jag blev kopplad till en annan kille (Notera gärna, att jag fick uppge det satans jävla kollinumret VARJE gång jag blev kopplad till en ny person...). Jag sa som det var, att jag blivit runtkopplad en sjuhelvetes massa gånger, och att det tydligen var helt omöjitg att få tag på någon i Skövde (även om jag under den gångna timmen pratat med allt från skåningar, till 08or och norrlänningar på Posten. Men Skövdefolk, nej det var tydligen helt jävla omöjligt)
Han såg humorn i det hela, och gav ett medlidande skratt. Direkt placerade jag honom i facket "trevliga Posten-killar" (där det hittills satt två stycken, han killen som kommer med gods varannan dag, samt han andra jag snackade med tidigt i den här kopplings-kedjan). Han var verkligen medlidande, och sågade sina kollegor ganska rejält när jag sa att jag blivit kopplad till honom för att göra en reklamation, och han höll med om att det lät helt jävla ohållbart att jag inte skulle kunna få tala med någon i Skövde, bara för att jag ringde från Malmöregionen. Han höll t.o.m. med om mitt lilla bombscenarium. Men inte heller han kunde hjälpa mig (jag misstänker starkt att jag blivit kopplad neråt i kedjan, toppen var nog killen innan, som var så jävla otrevlig...) "Men jag kan koppla dig till huvudväxeln om du vill..."
"VAFAN! FINNS DET EN JÄVLA HUVUDVÄXEL?! Varför har jag inte fått prata med dem tidigare?!?!" utbrast jag spontant. Självklart kunde inte den här killen svara på det, vilket jag inte hade förväntat mig heller. Det var bara en spontan reaktion. Ungefär som när jag drog min penna rakt in i väggen i ren frustration. Då hade det gått ungefär 20 minuter. Nu hade det nog gått ytterliggare 45 minuter.
Hur som helst blev jag kopplad till huvudväxeln, och därefter slutligen kopplad till något som måste vara något av Postens motsvarighet till Nangijala (som jag förövrigt alltid trott hetat Nangijalia, men så fel hade jag. Fast det ligger faktiskt bättre i munnen...Nangijalia...) nämligen Postterminalen i Skövde. Och det satt fan folk där! Även om hur många som helst hade förnekat att det gick att ringa dit. Kunnig personal det sitter i deras telefoner, riktigt kunnig personal!

Hur som helst, tydligen var palljäveln inte i Skövde heller. Sen började då den här postsnubben i Skövde ringa runt lite överallt, ringde Jönköping o frågade om den var där (tydligen går posten till Skövde via Jönköping från Malmö), men de kunde inte hitta den där heller. Och han kunde inte hitta den i Malmö (noterbart här är hur jävla fritt han kunde ringa runt mellan terminalerna, medans jag fick bi omkopplad sjuttiotre gånger för att komma till Skövde). Mitt logiska sinne tycker ju att den tveklöst borde vara kvar i Malmö om den inte är stulen, eftersom den senaste registreringen är att den har kommit in till Malmö. Men tydligen så reggar man inte pallarna när de lämnar terminalerna, vilket ibland, som i detta fallet, leder till att det kan stå varfan som helst, eftersom den kan ha tappat lapparna på väg till Jönköping, om den inte är stulen.


1) Nästan varje jävla gång jag har tänkt skriva "Skövde" (FAN, även denna gången nu precis!) så blir det "Växjö". Men erkänn att namnen påminner om varandra...lite i alla fall..

Aja, skriver mer sen. Nu ska jag hem till Kasper och festa loss lite!

Inga kommentarer: