onsdag 16 juli 2008

Det är för jävla märkligt med hur många krönikörer och andra låtsas-tyckare ska tycka till om Båstadveckan. Trots att jag aldrig läser krönikor och aldrig bryr mig om vad radiopratare säger, så har jag hört och läst minst 3 stycken låtsas-tyckare som är kritiska till Båstadveckan.

Dels stör de sig på de riktiga bratsen som är där. De som sitter på uteserveringar och nattklubbarna och beställer in skumpa för 10 000 kronor flaskan och går runt i dyra märkesskjortor. Den enda vettiga invändningen mot detta har faktiskt han jävla Schulman skrivit, när han skrev något om att alla hade skjorta, och korta, tighta, röda shorts, och undrade varför det var så. Och den poängen kan jag köpa, det ser onekligen lite lustigt ut. Däremot tycker jag folk ska ge fullständigt fan i vad andra folk gör för sina pengar. Har Carl af Östermalm, 19 år ärvt 20 miljoner av sina rika släkting, så får han väl göra vadfan han vill med sina pengar? Visst, skjuter han en champagnekork i ögat på dig ger jag dig rätt att tycka till, men fan inte annars. Kanske ska vi bli sura på folk som går till frisören för ofta också? Eller folk som köper böcker istället för att låna dem på bibliotek? För att inte tala om att vi isåfall borde låta hänga alla rökare, för det påverkar ju, till skillnad från Carl af Östermalms beteende, oss i omgivningen. Men nej, sånt ger vi fan i. Däremot ska vi tycka illa om stackars Carl, som bara vill ha kul.


Sen har vi då den andra kategorin offer, de som jobbar hårt i ett antal månader, för att sedan bränna riktigt mycket pengar under t.ex. Båstadveckan. Här har jag också extremt jävla svårt att förstå mig på varför detta skulle vara ett störande moment? Kalle från Lund kanske inte är så jävla rik egentligen, men gillar han känslan av att inte behöva bry sig om pengar överhuvudtaget, om än bara för en vecka, så låt för fan stackars Kalle njuta av känslan, utan att tvinga på honom någon sorts jävla skuldkänslor.

Jag tror att hela grejen med att folk stör sig på bratsen och låtsas-bratsen grundar sig på en rejäl portion avundsjuka och en ännu större portion jantelag... "Vem fan är du att tro att du är rik, bara för att du har 20 miljoner på banken?" ungefär.

Det är inte brats som är överlägsna och otrevliga i sin attityd, det är ståkkhålmarna som lider av detta (ofta byggt på en rejäl dos mindervärdeskomplex). Så det brats som är otrevliga och överlägsna är det vanligtvis inte för att de har pengar, utan helt enkelt för att de bor i Den Kungliga Hufvudstaden.
Det finns fler ståkkhålmare-som-inte-är-brats som är överlägsna, än det finns icke-ståkkhålmare-men-ändå-brats som är otrevliga, if you get my point.

--

Fan, efter helgen har jag haft en heeel del sömn att ta igen. Men tar jag igen den? Nej, istället jobbar jag 7-5 varje dag, plus lite till. Tacka fan för att jag inte kommer ut och träna, jag är ju helt död när jag kommer hem (Jag är faktiskt helt död hela dagen, bortsett från mellan klockan 2 och 3 ungefär, då kan jag få lite gjort). Usch och fy.

Och i helgen blir det säkerligen ingen sömn att ta igen heller...

--

Såg en riktgit jävla bra film med Tilina och Tina i söndags. Riktigt jävla bra var den, tyvärr vet jag inte vad den hette haha. Men det är en nyhet, och den står på hyllan under fönstret på Nöjes. Längst upp till vänster på den hyllan. Med Kevin Bacon (fan vad roligt efternamn btw, lite som att heta "Markus Köttbulle") Bra var den i alla fall.

På tal om nöjes, så blev jag fan helt bestört över hur jävla bittra folk kan vara. Vi kommer in där på söndag, typ lite innan 8 på kvällen. Så har tydligen en propp gått, så varken fläkten i taket, datorn eller andra tekniska finesser därinne fungerar. Såvitt jag förstår, så kan det helt omöjligt vara Tinas (hon som jobbade i affären, Åses syster) fel. Men nej, jag hade tydligen fel enligt många av de som stod i den enooormt långa kön, för jävlar vad folk gnällde.
"Löser inte det här sig inom 5 minuter så går jag fan", "Vadå, kan jag inte köpa det här lösgodiset utan att väga det?", och min personliga favorit (vid upprepade tillfällen) "Det är så jävla varmt här inne!" . Ja, för det måste ju vara så jävla jobbigt att gå de där två meterna bakåt, så man står utanför dörren, i skuggan istället... en annan kandidat till segerplatsen är gubben, som 5 sekunder efter Tina har sagt att chefen är på väg och är där inom kort, klagar på att han inte får någon information om vad som händer...

Till saken hör ett par saker
1) Tina har jobbat där typ...4-5 veckor? Och byta proppar hit och dit tror jag inte många av de suckande och klagande bittra människorna hade kunnat göra själva, och jag tvivlar starkt på att det ingår i dina arbetsuppgifter när du står i en videobutik.
2) När chefen, som hon ringde efter (vilket var det enda rimliga hon kunde göra, således blir det ju ännu sjukare att skylla på henne), utbrister en bitter kvinna "äntligen någon som kan något". Vad gör chefen då? Ingenting, han är ju ingen magiker precis, och en elektriker hade redan innan chefen kommit börjat klydda med propparna.

Men jag förstår fan inte hur folk kan vara så jävla bittra. De hade uppenbarligen inget vettigare att göra på sin söndagkväll än att åka ner och hyra en film, varför blir man då så jävla bitter när man får vänta i max 10 minuter? Bittra jävla människor...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha, been there.. kind of ;) stackars sis!