måndag 10 november 2008

Något jag kan irritera mig något enormt jävla mycket på är folk som inbillar sig att de har perspektiv på saker, att de är djupa, att de är tänkande människor, men egentligen har helt jävla fel bild från grunden.

Sitter man i Sverige och överhuvudtaget vill leka djup och meningsfull, då kan det vara en idé att försöka komma till insikten att det inte är synd om någon i Sverige, inte överlag i alla fall.

Nej, jag försöker inte komma till någon punkt där jag förbjuder folk att gnälla. Herregud, jag gnäller ju själv. Men man bör ju åtminstone veta om hur jävla patetisk man är när man gnäller. Det finns alldeles för många pretentiösa människor i Sverige. Fyfan egentligen.

Folk överlag har ju fan ingen aning på vad de gnäller över i alla fall. Ta alla som sitter vid middagsbordet och gnäller över växthuseffekten (oftast har de bara memorerat exakt vad har stått i tidningen, är de riktigt djupa har de t.o.m. kanske memorerat vad någon krönikör har skrivit). Men allvarligt talat, är detta det största problemet i världen just nu?
Jag pallar inte googla möget, men såvitt jag vet finns det en hel del som talar för att problemet egenltigen inte alls är så jävla stort. Visst fan tror jag också att den existerar till en viss grad, men eftersom vi lär ta slut på världens oljetillgångar sådär en sjuhelvetes massa fler år innan vi drunknar, så kanske det är ett lite större problem?

Sen kan man ju diskutera levnadsvillkoren överlag i många länder. Fast ja, det är väl ingen som vill kritisera Kina, det är "framtidens land" (hur i helvete man kan kalla en diktatur för framtiden vet jag inte, det är i alla fall ingen framtid jag vill leva i), eller för den delen Thailand, det är ju trevligt att åka på semester dit. Visst, åk dit på semester, vem fan är jag att förbjuda någon, men ge fan i att känna er som någon bra människa för att ni köper en alumatidning eller ett Rosa Band.

Jag sitter på allvar och funderar över om Marx var så jävla fel ute. Har inte läst hans bok, så kan ju inte uttala mig egentligen. Men i stora drag tycker jag det låter det vettigt. För världen som den ser ut idag är ju helt absurd, och det är fan inte några talibaner och irakiska rebeller som är de stora skurkarna, det är (here it comes) du och jag.
Jag kan inte ens börja diskutera detta. Men ska vi dra upp några sjuka saker?
800 miljoner människor svälter i världen. Över en miljard människor beräknas leva i extrem fattigdom (och det finns, på fullt allvar, folk i Sverige som försöker påstå att det bästa i livet är gratis. Om du ens tänker tanken; försök få lite perspektiv på tillvaron).


Fan i helvete. Det här blev riktigt jävla pretantiöst. Roligt, eller hur? Dessutom tar jag bara upp problem som typ alla vet om. Lite kul det också faktiskt. För att inte tala om att jag vågar trycka ner folk som åker till Thailand, när jag själv ska till Centralamerika, bl.a. till Kuba. Snacka om att kasta sten i glashus.
Hycklare? Moí? Självklart.

Vet inte ens varför jag skrev detta. För att jag vill förändra någonting? Vem fan läser och tar åt sig av detta? De få som gör det har jag ändå försökt tjata in detta på ändå antar jag... men ja, det kändes skönt att få det skrivit. Det är liksom min skrivna lilla protest mot hela skitet. Och att jag är en lika stor hycklare som alla andra. Men vafan, jag vet ju om det i alla fall.

Fuck it, jag ville bara skriva av mig lite.

-----------

Fyfan vad jag vill iväg. Bort. Iväg. Resa. Bege mig. Säga adjö.
Well, det är ett halvår kvar, så får väl försöka hålla mig tills dess.

Inga kommentarer: