måndag 13 oktober 2008

Kapten Zlatan

Nej, jag tänker inte dra upp det jag lovade igår, att skriva om hur extremt jävla usel sportbladets journalistik är. Inte så mycket i alla fall. Men det är jävligt stor humor att läsa om hur i princip varje journalist tar tillfället i akt och påpekar att Zlatan minsann inte kan vara kapten om han inte pratar med aftonbladet.

Inte för att jag överhuvudtaget förstår logiken i det resonemanget. Jag trodde lagkaptenens viktigaste uppgifter fanns ute på plan. Och om det nu skulle ha någonting med hur man pratar med medierna att göra, varför i helvete då ansåg alla(INTE JAG) att Henke skulle vara en bra lagkapten? Han är ju för fan lika bra som min sänglampa när det kommer till att prata med media.

Hur som helst så håller Zlatan på att bli rent för stor, t.o.m. för malmöiterna. Att han dominerade i Ajax, det väntade man nästan sig. Att han skulle dominera i Juventus blev man inte heller sådär enormt överraskad över. Inte heller att han gör det i Inter. Men nu håller killen, på fullt allvar, på att bli världens bästa fotbollsspelare, och det är ungefär här någonstans han blir lite för stor för att vi ska förstå hur stor han egentligen är.
Italiensk media har faktistk, på fullt allvar, pratat om att Zlatan skulle kunna ha en chans att vinna guldbollen senare i år. Och jovisst, jag inser också att det lgger i deras eget intresse att skriva upp spelare i italienska ligan, och nej, han har ju ingen realistisk chans på guldbollen.

Men utöver den filmande portugisen utan respekt för vare sig tränare, medspelare eller supportrar, som dessutom never ever presterar bra mot bra motstånd, är det verkligen så många som har varit bättre än Zlatan i år?
Ingen i italienska ligan i alla fall. Torres kan jag köpa. Någon mer spelare i United? Tevez och Rooney gör för mycket "slitjobb" för att de skulle komma på tal om vi ska vara realistiska. Någon i spanska ligan? Har jag faktiskt svårt att se. Messi isåfall.

Sen är det inte så extremt många fler faktiskt. Om Inter går och vinner Champions League, och Zlatan fortsätter dominera, skulle han inte kunna vinna guldbollen isåfall? Ska det ske, så känns det som det ska ske till våren. Så bra är han.

Och ett litet inlägg i jämförelsen mellan honom och C.Ronaldo; om vi ska se till lagets bästa, är C.Ronaldos överstegsfinter på mittplan nödvändigtvis bättre än Zlatans direktskarvar som friställer medspelarna?
Jag håller Zlatan som en mycket mer intelligent fotbollsspelare än C.Ronaldo. Men tyvärr får man ju inga pluspoäng i racet om guldbollen för det.

Inga kommentarer: