måndag 20 oktober 2008

Fan, nu dog jag en vecka igen. Men nu är jag tillbaka, för sådär femtioelfte gången.
Sedan jag skrev sist har en händelsefattig arbetsvecka gått, och en ännu händelsefattigare helg har jag också lyckats kravlat mig förbi. Jo, jag vet att jag skulle på fest i Veberöd i fredags, men självklart skulle jag må skit på kvällen, så det blev ingen fest för mig inte.

Det mest händelserika som hänt den senaste veckan är väl ungefär att jag börjat spela GTA 4 igen. Det var kul.

--------

Fick värsta "clear moment" när jag satt på tåget till göteborg förra veckan. Precis när tåget lämnade Lund, och jag tänkte "fan vad dryg resa", så slog tanken mig; "om det här är drygt, hur fan kommer det då kännas att åka runt i centralamerika själv?".
För ett ögonblick stannade alla mina tankar upp, velade mellan om det var segt, eller om det var jävligt skönt. Två millisekunder (just det här ögonblicket var exakt två millisekunder långt) senare hade jag bestämt mig; fyfan vad skönt det ska bli!

--------

Låt oss se... det måste ju ha hänt någonting kul... jajo, Zlatan lekte lite i italien igår. Mot ett bra lag. Men okej, både Erik Niva och Patrik Ekwall har ett par poänger i sina krönikor. Främst Niva dock. Men ett par rader ur Ekwalls blogg är jävligt talande;
"Ja, Messi, Ronaldo o några till ligger snäppet före Zlatan i jakten på den där Guldbollen.Men bara det faktum att han finns med i diskussionen tycker jag känns stort nog."
Ungefär så känner man.

Men vinner Inter Serie A och CL till våren, så kommer nog Kungen att segla upp som en av favoriterna, även utanför italien.


Okej, jag vet att många kommer protestera mot den här jämförelsen (okej, inte här, för inte en jävel bryr sig om vad jag säger, men om jag hade dragit upp den i en riktig diskussion) men dock;
Zlatan kom tillbaka från en skada i våras, hade varit helt utanför spel ett par månader - i sin första match går han in och avgör Serie A.
C.Ronaldo kom tillbaka från en skada för en dryg månad sedan, hade varit helt utanför spel några månader - sedan dess har han faktiskt varit ganska värdelös.

Gör ett tankeexperiment; skriv ner de 10 viktigaste egenskaperna en offensiv fotbollsspelare ska ha. Jämför sedan Zlatan och C.Ronaldo... blir resultatet verkligen att C.Ronaldo är en mycket bättre fotbollsspelare än Zlatan? Är han bättre överhuvudtaget?
Snabbheten och huvudspelet kan jag ge honom. Men tekniken? Om vi ser det rent praktiskt; har man hellre Zlatans briljanta klackar och framspelningar som leder till målchanser, eller C.Ronaldos överstegsfinter i mittcirkeln, som långt ifrån alltid leder bollen framåt?
Jag vet ju vad jag hade valt.

Men visst, C.Ronaldo får guldbollen, och han ska väl ha den också. Men en stor del av hans framgångar vilar hos United, så är det bara.

Och jodå, jag vet att Zlatan måste börja avgöra stora matcher titt som tätt för att han ska få den, men det kommer, det kommer. Handen på hjärtat, hur många stormatcher har C.Ronaldo avgjort?

Inga kommentarer: